Tijdens de intelligente lockdown hing het als het zwaard van Damocles boven de Nederlandse retail: gaan nu ook de winkels dicht? Om dit te voorkomen hebben voerde Techniek Nederland een zware lobby bij het ministerie van Economische Zaken. Met aan tafel onder meer Rob Wierenga, hoofd consumentenelectronica en installatieretail. Hij deelt zijn verhaal vanuit zijn persoonlijke ervaringen.
“Zelf zat ik in de auto onderweg naar huis van een skivakantie, toen ik werd gebeld door de directie van Techniek Nederland. Er waren op dat moment nog geen maatregelen. Toch wilde de directie als branchevereniging het voortouw nemen om iedereen thuis te laten werken. Vanaf dat moment kwam alles in een sneltreinvaart. Italië en Frankrijk gingen in een totale lockdown en ook de winkels moesten daar dicht. Toen wisten we: we moeten er alles aan doen om de winkels in Nederland open te houden. Dat dacht niet alleen Techniek Nederland, maar ook andere brancheverenigingen zoals Detailhandel Nederland. Er werd een crisisteam samengesteld.”
Handen ineen
“De handen werden ineengeslagen tussen Detailhandel Nederland, VNO-NCW, MKB Nederland, de raad van Nederlandse Detailhandel, het CBL (centraal bureau voor levensmiddelen), INretail (mode en sport), Techniek Nederland en het ministerie van Economische Zaken. Een tafel vol. Behoor je als retail tot de vitale sector? Wij zagen als Techniek Nederland wel een haakje.
Het hamsteren van levensmiddelen gaf de noodzaak tot aanschaf van koelkasten en vrieskisten. En dan moet er ook service en onderhoud kunnen plaatsvinden. We hebben hiervoor een flinke lobby in gang gezet om aan te tonen dat retail op dat moment van vitaal belang was. Dat was ook spannend, omdat sommige medewerkers in de winkels ook wel angstig waren om het virus op te lopen, wat natuurlijk heel begrijpelijk is. Tijdens de lobby stond de veiligheid voor medewerkers en klanten altijd voorop.”
In het begin
“Om de winkels open te kunnen houden was een protocol om veilig te kunnen werken essentieel. Er werd heel goed samengewerkt tussen alle partijen. Waar bedrijven elkaar normaal als concurrenten beschouwen, werd er nu kennis gedeeld om die anderhalve meter te kunnen bewaken. Denk aan het afstand houden tot de toonbank, de markeringen in de winkel, de hesjes en looproutes. Op basis van rekenmodellen werd bepaald hoeveel mensen er in de winkel zouden mogen en daar kwam uit: in winkels moet iedereen anderhalve meter afstand van elkaar houden. Ondanks alle landelijke richtlijnen was er regionaal nog verschil in bijvoorbeeld handhaving. De ene gemeente handhaafde anders dan een andere gemeente.”
In het begin werd binnen het crisisteam vooral veel ervaring uitgewisseld. Ik mag zeggen dat we als consumentenelektronica best vooropliepen. We zijn als sector sterk gegroepeerd, zo’n tachtig tot negentig procent van de winkels is aangesloten bij een collectief. En die collectiviteit was in ons voordeel. Dat vergemakkelijkte de communicatie, we konden eenduidig optreden. Er werden diverse presentaties en oplossingen vanuit de consumentenelektronicabranche als voorbeeld gebruikt.”
Kritisch blijven
“Inmiddels is duidelijk: de coronacrisis heeft de consumentenelektronicabranche geen windeieren gelegd. Maar we blijven kritisch. We gaan nu zien wat voor impact de recessie gaat hebben op de sector. Je ziet dat veel MKB-ondernemers eruit springen. Maar de grotere bedrijven midden in het centrum van grote steden hebben het zwaarder. Er is nauwelijks toerisme, weinig horeca en mensen zijn sowieso huiverig om naar de grote stad te gaan. We hopen dat we aan het einde van dit jaar voor de totale branche positief zal afsluiten.”
Voor 2021 verwacht ik dat we alle hens aan dek zullen moeten houden. We verwachten dat mensen straks sneller kunnen testen en ook gaat volgend jaar het vaccinatieprogramma van start. Mesen zullen eerder kiezen voor vakantie. Uiteraard is het goed om te kijken of we meer kunnen doen. Maar we moeten ook reëel blijven: 2021 kan niet vergeleken worden met 2020. Ik denk dat we een vergelijking moeten maken met 2019, zodat we ook hier een gezonde curve kunnen zien in onze sector. Ik wens iedereen veel succes in 2021.”